Nuijamaa

Perustettiin Viipurin maaseurakunnan kappeliksi 26.11.1866, jolloin tehtiin suostumus kappalaisen palkasta ja säädettiin, että kirkkoherran virat Viipurissa sekä kirkkoherran ja kappalaisen virat Antreassa, Joutsenossa, Jääskessä ja Lapvedellä avoimeksi jouduttuaan julistettaisiin haettavaksi sillä ehdolla, että joku osa näistä pitäjistä mahdollisesti voisi tulla liitetyksi Nuojamaan kappeliseurakuntaan kuuluvaksi, mistä keisarillisen senaain päätös 7.3.1878. Kysymys jumalanpalvelusten järjestämsiestä Nuijamaan kulmakunnassa oli nostettu esille jo 1861. Kanavapalsta Räihän sulla rekisterinumerolla 91 säädettiin annettavaksi kirkon rakentamista ja kappalaisen virkataloa varten keisarin käskykirjeellä 3.12.1863. Seurakunnan kirkko vihittiin käyttöön 1887. Erotettiin Viipurin maaseurakunnasta itsenäiseksi kirkkoherrakunnaksi 1903, jolloin siihen liitettiin osia Lappeen, Joutsenon ja Jääsken seurakunnista, seurakunta aloitti toimintansa 1906 ja ensimmäinen kirkkoherra astui virkaansa 1907. Nuijamaan kunta perustettiin 1906 ja liitettiin Lappeenrannan kaupunkiin 1989.

Antamoinen, Järvenpää, Kähärilä, Kananoja, Kansola, Käräjärvi, Kasukkala, Kokkila, Kontu, Kotola, Laapio, Laihala, Lautala, Lietjärvi, Marttila, Metsäkansola, Myrä, Nikunkylä, Pälli, Pankkala, Pihkalanjärvi, Pohjola, Räihä, Rapattila, Ruokola, Sorvali, Suurkorva, Temola, Torikka

Papisto

Kirkkoherrat

Ylimääräiset papit

1906–1908 Kaarlo August Olander, vt. kirkkoherra

1908 Joutsenon papisto, vt. kirkkoherra

1909 Väinö Oskar Gustafsson, vt. kirkkoherra

Nuijamaan seurakunnan rippi- ja historiakirjat alkavat vuodesta 1907.