Vuoksela

Päivitetty: 2 päivää sitten

Perustettiin Valkjärven emäseurakunnan rukoushuonekunnaksi, kun Uudenkylän ja Päiväkiven kylien asukkaat rakensivat itselleen oman kirkkorakennuksen 1905. Erotettiin Valkjärvestä itsenäiseksi kirkkoherrakunnaksi 1912, mutta ero toteutui lopullisesti ensimmäisen kirkkoherran astuttua virkaansa vasta 1932. Seurakuntaan liitettiin Sakkolan Kuninkaanristin, Noisniemen ja Räihärannan kylät 1921. Seurakunnan osia liitettiin perustettuun Vuokselan kirkkoherrakuntaan 1925. Vuokselan kunta perustettiin 1917.

Vuokselan kunta luovutettiin kokonaisuudessaan Neuvostoliitolle 19.9.1944 solmitun välirauhansopimuksen mukaan ja kunnan toiminta loppui vuoden 1948 kuluessa Suomen eduskunnan säätämän lain mukaisesti (Suomen asetuskokoelma 486/1948). Vuokselan seurakunta lakkautettiin ja kaikkien luovutettujen alueiden seurakuntien toiminta päättyi 31.12.1949, jonka jälkeen niin sanottujen siirtoseurakuntien luterilaiset jäsenet kirjattiin asuinpaikkakuntansa seurakunnan kirkonkirjoihin. Vuoden 1945 maanhankintalain mukaisen sijoitussuunnitelman mukaan Vuokselan asukkaat sijoitettiin Renkoon, Tammelaan, Tyrvännölle, Hattulaan ja Kalvolaan.

Kuninkaanristi, Noisniemi, Päiväkivi, Räihäranta, Uusikylä, Vuosalmi

Vuokselan seurakunnan rippikirjat alkavat vuodesta 1914, tilikirjat vuodesta 1924 ja historiakirjat vuodesta 1913. Seurakunnan vanhinta arkistoa säilytetään Kansallisarkisto Mikkelissä ja aineistokokonaisuus kattaa vuodet 1909–1969.

Seurakunnan kaikki tilikirjat vuoteen 1924 paloivat seurakunnan kirkonisännöitsijän Arvid Turkin asuinrakennuksen palossa 4.2.1925.

Seurakunnan lakkauttamisen jälkeen sen arkisto siirrettiin evankelis-luterilaisen kirkon keskushallinnon alaiseen Lakkautettujen seurakuntien keskusarkistoon (LSKA), jossa asiakirjoihin tehtiin merkintöjä vuoteen 1990. LSKA liitettiin Mikkelin maakunta-arkistoon 1990.

Kansallisarkisto on digitoinut Vuokselan seurakunnan kaikki kirkonkirjat. Yli 100 vuotta vanha aineisto on vapaasti tutkittavissa Astia-palvelussa. 100 vuotta nuoremmat aineistot ovat käytettävissä kaikissa Kansallisarkiston tutkijasaleissa ja niiden käyttäminen edellyttää tutkimusluvan hakemista.