Siilinjärvi

Kuopion maaseurakuntaan kuuluneen Kasurilan kulma kunta määrättiin muodostettavaksi itettiin itsenäiseksi kirkkoherrakunnaksi keisarillisen senaatin päätöksellä 1908, jolloin siihen liitettiin kuuluvaksi Nilsiän ja Maaningan seurakuntien rajakylien osia. Emäseurakunnan nimeksi tuli Siilinjärvi. Kirkko rakennettiin kivestä arkkitehti Peko Väänäsen suunnitelmien mukaan ja kirkko otettiin käyttöön 23.12.1923. Siilinjärven kunta perustettiin 1925 ja kuntaan liitettiin osia Kuopion maalaiskunnasta, kunmaalaiskunta liitettiin Kuopion kaupunkiin 1969.

Kasurila

Siilinjärven seurakunnan rippi- ja historiakirjat alkavat vuodesta 1924.

Kuopion maaseurakunnan Kasurilan kulmakunnassa, myöhemmän Siilinjärven seurakunnan alueella sijainnut yksityinen Viinamäen yhtiö piti hautauskirjoja jo vuosina 1879–1924.