Muuruvesi

Päivitetty: 3 päivää sitten

Perustettiin itsenäiseksi kirkkoherrakunnaksi keisarillisen senaatin päätöksellä 25.1.1899, jolloin Nilsiän emäseurakunta päätettiin jakaa kolmeksi seurakunnaksi ja papiston palkkausjärjestelyt vahvistettiin perustettuihin seurakuntiin. Kirkko rakennettiin harmaasta graniitista arkkitehti Josef Stenbäckin suunnitelmien mukaan 1904. Juoankosken tehdasseurakunta liirrettiin kuuluvaksi seurakuntaan 1907 ja erotettiin itsenäiseksi kirkkoherrakunnaksi 1923. Muuruveden kunta perustettiin 1908 ja liitettiin Juankosken kuntaan 1971, johon oli aiemmin liitetty jo osia kunnasta 1922 ja 1923.

Muuruevesi

Kylät

Akonpohja, Akonvesi, Kotasalmi, Kuopion Pelonniemi, Lohilahti, Murtolahti, Muuruvesi, Pelonniemi, Pieksä, Riistavesi, Rissala, Ryönä, Sydänmaa, Vehkasaari, Västinniemi

Muuruveden seurakunnan rippi- ja historiakirjat alkavat vuodesta 1908.

Suomen Sukuhistoriallinen yhdistys (SSHY) on digitoinut Muuruveden seurakunnan kirkonkirjoja. Alle 125 vuotta vanhojen aineistojen tutkiminen vaatii kirjautumisen yhdistyksen jäsensivuille.