Riistavesi

Alkuaan Kuopion maaseurakunnan rukoushuonekunta. Erotettiin Kuopiosta itsenäiseksi kirkkoherrakunnaksi 1917, jolloin siihen liitettiin osia myös Tuusniemestä. Ero toteutui 1923, jolloin ensimmäinen kirkkoherra astui virkaansa. Kirkko rakennettiin 1934.

Maakirjakylät

Kotasalmi, Kuopion Pelonniemi, Leppäranta, Lohilahti, Melalahti, Ohtaanniemi, Pelonniemi, Pieksä, Pölläkkä, Riistavesi, Ritoniemi, Ryönä, Syrjänsaari

Riistaveden rippikirjat alkavat vuodesta 1924 ja historiakirjat vuodesta 1923. Seurakunnan vanhinta arkistoa säilytetään Kansallisarkisto Joensuussa ja aineistokokonaisuus kattaa vuodet 1923–1972.

Suomen Sukuhistoriallinen yhdistys (SSHY) on digitoinut Riistaveden seurakunnan kirkonkirjoja. Alle 125 vuotta vanhojen aineistojen tutkiminen vaatii kirjautumisen yhdistyksen jäsensivuille.