Oulujoki

Perustettiin Oulun jakamattoman emäseurakunnan jaossa itsenäiseksi kirkkoherraksi sen jälkeen, kun Kuopion hiippakunnan tuomiokapituli oli esittänyt Oulun seurakunnan jakamisen Oulun, Oulujoen ja Oulunsalon kirkkoherrakuntiin 26.1.1904. Ero toteutui Oulujoen omaan kirkon rakentamisen myötä 1908 ja ensimmäinen kirkkoherra astui virkaansa 1909. Aiemmin emäseurakunnassa oli ollut oma kappalainen maaseurakuntaa varten vuodesta 1670 ja maaseurakunnalla oli omat kirkontilit ja kirkonkassa ainakin vuodesta 1750. Oulujoen kunta perustettiin 1865 ja liitettiin Oulun kaupunkiin 1965.

Oulun pitäjä, Uleå socken

Kiviniemi, Korpi, Oulunsuu, Pikkarala, Sanginjoki (Sankijoki)

Papisto

Kirkkoherrat

1909– Erik Pesonen

Ylimääräiset papit

1908–1909 Aale Johannes Sariola, vt. kirkkoherra

Oulujoen seurakunnan rippikirjat alkavat vuodesta 1723, tilikirjat vuodesta 1746 ja historiakirjat vuodesta 1895. Seurakunnan vanhinta arkistoa säilytetään Kansallisarkisto Oulussa ja aineistokokonaisuus kattaa vuodet 1722–1915.

Oulun pitäjällä eli maaseurakunnalla oli omat rippikirjat vuodesta 1722 ja erilliset historiakirjat osana Oulun kaupunkiseurakunnan historiakirjoja vuodesta 1859. Maaseurakunnan kirkonkirjat lukeutuivat emäseurakunnan kirkonarkistoon aikana Oulujoen seurakunnan perustamiseen saakka.

Kansallisarkisto on digitoinut Oulujoen seurakunnan vanhimmat kirkonkirjat noin 1860-luvulle saakka ja aineisto on vapaasti tutkittavissa Astia-palvelussa. Suomen Sukuhistoriallinen yhdistys (SSHY) on digitoinut seurakunnan nuorempia kirkonkirjoja. Alle 125 vuotta vanhojen aineistojen tutkiminen vaatii kirjautumisen yhdistyksen jäsensivuille.