Säyneinen

Muodostettiin Kaaviin emäseurakunnan osista itsenäiseksi kirkkoherrakunnaksi 1917. Kirkon rakentamisesta päätettiin heti seurakunnan perustamisen jälkeen ja arkkitehti Ilmari Launisen piirustuksen hyväskyttiin ministeriössä 1921. Rakentamishanke viivästyi, Viipurin piispa Erkki Kaila keihotti kiirehtimään kirkon rakentamisessa piispantarkastuksessa 1927 ja kirkko rakennettiin lopulta kivestä arkkitehti Erkki Pitkäsen suunnitelmien mukaan 1934–1939. Säyneisen kunta perstettiin 1924 ja liitettiin Juankosken kuntaan 1971.

Säyneis

Hirvisaari, Koskenala, Likosaari, Säyneinen, Siikajärvi, Tuohisaari, Viitaniemi

Säyneisen seurakunnan rippi- ja historiakirjat alkavat vuodesta 1921. Seurakunnan vanhinta arkistoa säilytetään Kansallisarkistossa ja aineistokokonaisuus kattaa vuodet 1920–2002.

Suomen Sukuhistoriallinen yhdistys (SSHY) on digitoinut Säyneisen seurakunnan kirkonkirjoja. Alle 125 vuotta vanhojen aineistojen tutkiminen vaatii kirjautumisen yhdistyksen jäsensivuille.

1 katselukerta