Tuupovaara

Päivitetty: 2 päivää sitten

Perustettiin, kun Ilomantsin emäseurakunta määrättiin keisarillisen senaatin kirjeessä 26.2.1896 jaettavaksi siten, että muodostettavaan Koveron kirkkoherrakuntaan tuli kuulumaan Ilomantsin lounainen puoli eli Konnunniemen, Kortevaaran, Koveron, Sonkajarannan, Öllölän, Luutalahden, Eimisjärven, Pirttijärven ja Kinnasniemen kyläkunnat. Koveron kylä mainitaan kuuluneen Ilomantsin pogostan Sonkajan perevaaraan 1500 ja kylä mainitaan autioksi 1589. Perustettaessa seurakunta määrättiin kirkkoherran yksin hoidettavaksi ja sen kirkko rakennettavaksi Tuupovaaran Konnunniemen kylään. Kirkon piirustuksen vahvistettiin 4.4.1898. Koveron kunta perustettiin 1910, seurakunnan ja kunnan nimi muutettiin Tuupovaaraksi 1913, Tuupovaaran kuntaan liitettiin osa lakkautetusta Korpiselän kunnasta 1946 ja kunta liitettiin lopulta Joensuun kaupunkiin 2005.

Kovero

Eimisjärvi, Hartiovaara, Harvio, Heinäaho, Herajärvi, Hoilola, Kinnasniemi, Kokinvaara, Konnunniemi, Kortevaara, Kovero, Luutalahti, Mannervaara, Pirttijärvi, Revonsonkaja, Saarivaara, Sonkajanranta, Tuupovaara, Öllölä

Papisto

Seurakuntalaiset vapautettiin Ilomantsin kirkon rakentamisvelvollisuudesta. Perustamisen yhteydessä seurakunta määrättiin hankkimaan virkataloksi vähintään 1/8 manttaalia maata ja sekä virkatalon että kirkon tuli olla kunnossa siihen mennessä, kun kirkkoherran viran sai julistaa haettavaksi.

Ylimääräiset papit

1902–1903 Johan Hotinen, vt. kirkkoherra

1904–1909 Akseli Kytö, vt. kirkkoherra

1909– Antero Juhana Räty, vt. kirkkoherra

Tuupovaaran seurakunnan rippi- ja historiakirjat vuodesta 1902.

Suomen Sukuhistoriallinen yhdistys (SSHY) on digitoinut Tuupovaaran seurakunnan kirkonkirjoja. Alle 125 vuotta vanhojen aineistojen tutkiminen vaatii kirjautumisen yhdistyksen jäsensivuille.