Yli-Ii

Iin emäseurakunnan Oijärven, Tannilan ja Karjalan kylän asukkaat halusivat rakentaa oman kirkon 1862, mutta taloudellisista syistä kirkko jäi rakentamatta. Asia tuli uudelleen esille, kun Kuivaniemen kirkkoherrakunta perustettiin 1905, jolloin Oijärven asukkaat päättivät anoa kylän liittämistä perustettuun seurakuntaan. Matka emäkirkolle oli Oijärveltä pidempi kuin Kuivaniemelle, koska Iihin piti kulkea kolmen maksullisen lossipaikan yli. Oijärven kylä liitettiin kuuluvaksi Kuivaniemeen 1921. Tannilan ja Pirttitörmän kylät sekä Olhavan kylän yli kaksikymmentä tilaa erotettiin Iistä ja muodostettiin itsenäiseksi Yli-Iin kirkkoherrakunnaksi keisarillisen senaatin päätöksellä 1917, vaikka Iin emäseurakunta vastusti hanketta, minkä myötä Olhava jäi kuulumaan kuitenkin vanhaan emäseurakuntaansa. Yli-Iin kirkko rakennettiin 1932 ja seurakunta aloitti toimintansa 1933. Yli-Iin kunta perustettiin 1924 ja liitettiin Oulun kaupunkiin 2013.

Överijo

Karjala, Pirttitörmä (Jakkukylä), Tannila

Yli-Iin rippi- ja historiakirjat alkavat vuodesta 1933.