Suojärvi

Rajakartta: Suojärvi

Hajanaiseen Impilahden seurakuntaan asetettiin Salmin, Suojärven, Korpiselän ja Suistamon alueille erityinen matkasaarnaaja keisarin käskykirjeellä 15.3.1851 ja matkasaarnaajan virka lakkautettiin 1885, jolloin Suojärvi, Korpiselkä ja Suistamo liitettiin perustettuun Soanlahden kirkkoherrakuntaan. Suojärvi mainitaan Sortavalan pogostan Lahden perevaaran kylänä jo 1500. Seurakuntaan asetettiin katekeetta keisarin käskykirjeellä 5.10.1893. Erotetiin Soanlahdesta itsenäiseksi kirkkoherrakunnaksi 1928. Seurakuntaan kuulunut Loimolan rukoushuonekunta perustettiin 1926 ja sen kirkkorakennus valmistui 1932. Alatun ja Loimolan kylään oli asetettuna kaksi erityistä rajaseutupapin virkaa vastaamaan junaradan rakentamisen jälkeen kyliin muuttaneiden lueterilaisten sahateollisuuden työntekijöiden sielunhoitoa varten.

Suojärven kunta luovutettiin kokonaisuudessaan Neuvostoliitolle 19.9.1944 solmitun välirauhansopimuksen mukaan ja kunnan toiminta loppui vuoden 1948 kuluessa Suomen eduskunnan säätämän lain mukaisesti (Suomen asetuskokoelma 486/1948). Suojärven seurakunta lakkautettiin ja kaikkien luovutettujen alueiden seurakuntien toiminta päättyi 31.12.1949, jonka jälkeen niin sanottujen siirtoseurakuntien luterilaiset jäsenet kirjattiin asuinpaikkakuntansa seurakunnan kirkonkirjoihin. Vuoden 1945 maanhankintalain mukaisen sijoitussuunnitelman mukaan Suojärven asukkaat sijoitettiin Valtimoon, Nurmekseen, Pielisjärvelle, Lieksaan, Sotkamoon, Kajaanin kaupunkiin ja maalaiskuntaan ja Juukaan.

Eranniemi

Eloniemi, Evaniemi, Hakkasenranta, Hantshakanniemi, Hautakoski, Hautavaara, Helylänniemi, Hietalahti, Hiisvaara, Hilonen, Hokinkaivo, Hukkala, Hyrsylä, Ignoila, Iivilä, Jehkilä, Jyrinselkä, Kaipaankylä (Kaipainen), Kaitajärvi, Kallioniemi, Kalliovaara, Kanavaara, Kanervo, Karatsalmi, Kirveskangas, Kivijärvi, Kiviselkä, Kokonniemi, Korpijärvi, Kotajärvi, Kotiranta, Kuhmoselkä, Kuikkaniemi, Kuikkavaara, Kuusela, Lahdenpohja, Lahtela, Lehtivalkama, Lemilahti, Leppälä, Leppäniemi, Lietteenkylä, Maimalampi, Mäkitalo, Miekkalampi, Moisionvaara, Mökkö, Mököinselkä, Nasarenvaara, Nilosaari, Paavola, Pakarinselkä, Pakkala, Pekkasenmäki, Peltoinen, Perttilä, Pönttösenvaara, Possodanjärvi, Pusoisvaara, Pussila, Rantala, Salmijärvi, Salonkylä, Salonniemi, Sattila, Sillankorva, Sorsala, Suoranta, Suurniemi, Tervahauta, Tervaselkä, Uljonen, Uusivaara, Varpakylä, Vegarus

Papisto

Rajaseutupapit

1932–1936 Topi Vapalahti, Loimolassa

1933– Lauri Leikkonen, Alatussa

1936–1939 Mauno Repo, Loimolassa

Suojärven seurakunnan rippi- ja historiakirjat alkavat vuodesta 1900 Seurakunnan vanhinta arkistoa säilytetään Kansallisarkisto Mikkelissä ja aineistokokonaisuus kattaa vuodet 1900–1985.

Seurakunnan kirkkoherra peitätti heti talvisodan ensi päivänä uusimmat kirkonkirjat vuosilta 1931–1940 hyvin suojattuina maahan. Jatkosodan aikana kirjat kaivettiin esiin joulukuussa 1941, vieläpä varsin käyttökelpoisessa kunnossa.

Seurakunnan lakkauttamisen jälkeen sen arkisto siirrettiin evankelis-luterilaisen kirkon keskushallinnon alaiseen Lakkautettujen seurakuntien keskusarkistoon (LSKA), jossa asiakirjoihin tehtiin merkintöjä vuoteen 1990. LSKA liitettiin Mikkelin maakunta-arkistoon 1990.

Kansallisarkisto on digitoinut Suojärven seurakunnan kaikki kirkonkirjat. Yli 100 vuotta vanha aineisto on vapaasti tutkittavissa Astia-palvelussa. 100 vuotta nuoremmat aineistot ovat käytettävissä kaikissa Kansallisarkiston tutkijasaleissa ja niiden käyttäminen edellyttää käyttöluvan hakemista.