Pattijoki

Raahen kaupunki erotettiin Raahen ja Saloisten jakamattomasta seurakunnasta itsenäiseksi kirkkoherrakunnaksi keisarillisen senaatin päätöksellä 22.4.1909, jolloin maaseurakunnan osista muodostettiin itsenäinen Pattijoen kirkkoherrakunta, ja seurakunta määrättiin kirkkoherran yksin hoidettavaksi. Salon kunta perstettiin 1909. Salon kunnan ja seurakunnan nimi muutettiin Pattijoeksi 1920, jolloin Pattijoen seurakunta aloitti toimintansa.

Salo Ol.

Kopsa, Olkijoki, Pattijoki

Pattijoen seurakunnan rippikirjat alkavat vuodesta 1765 ja historiakirjat vuodesta 1845. Seurakunnan vanhinta arkistoa säilytetään Kansallisarkisto Oulussa ja aineistokokonaisuus kattaa vuodet 1765–1955.

Kansallisarkisto on digitoinut Pattijoen seurakunnan vanhimmat kirkonkirjat noin 1860-luvulle saakka ja aineisto on vapaasti tutkittavissa Astia-palvelussa. Suomen Sukuhistoriallinen yhdistys (SSHY) on digitoinut seurakunnan nuorempia kirkonkirjoja. Alle 125 vuotta vanhojen aineistojen tutkiminen vaatii kirjautumisen yhdistyksen jäsensivuille.