Koijärvi

Perustettiin Tammelan, Urjalan ja Kalvolan emäseurakuntien rajaseuduista itsenäiseksi kirkkoherrakunnaksi keisarillisen senaatin päätöksellä 26.1.1909, mutta päätöstä ei pantu toimeen, ja pääts purettiin 1920, kun seurakunnassa syntyi erimielisyyksiä muun muassa kirkon rakentamispaikasta. Porvoon hiippakunnan tuomiokapituli antoin päätöksen kirkon paikasta 27.2.1912 ja anomukseen rakentaa kirkko puusta annettiin myöntävä vastaus keisarillisessa senaatissa 3.8.1915. Kirkko rakennettiin ja vihittiin käyttöön 1923, jonka jälkeen kirkkoherrakunta lopulta perustettiin ja se aloitti toimintansa 1.1.1924. Seurakuntaan on kuulunut vuonna 1900 rakennettu Rauhanmajan rukoushuone sekä Halkivahan niin kutsuttu seurakuntahuone, joka vihittiin kirkoksi 24.6.1908, joissa ennen seurakunnan perustamista Urjalan ja Vesilahden papisto piti jumalanpalveluksia joka kolmantena sunnuntaina. Seurakuntaan kuulunut Matkun rukoushuone rakennettiin samannimisen rautatieaseman läheisyyteen kyläläisen toimesta 1910. Koijärven kunta perustettiin 1923.

Koijärven rippi- ja historiakirjat alkavat vuodesta 1924.