Vuolijoki

Perustettiin Säräisniemen ja Paltamon seurakuntien sekä Kajaanin maaseurakunnan osista itsenäiseksi kirkkoherrakunnaksi keisarillisen senaatin päätöksen mukaan 11.5.1897, jossa säädettiin, että kun tuolloin virassa olleiden kirkollisten palkansaajien Kajaanin ja Säräisniemen seurakunnissa ovat poistuneet ja heidän oikeudenomistajia sekä kirkollisviraston leski- ja orpokassan oikeuksia loukkaamatta, muodostetaan uusi kolmannen luokan keisarillinen kirkkoherrakunta. Seurakunnan kirkko määrättiin rakennettavaksi Vuolijoen kylään ja siihen tulivat kuulumaan Vuottolahden kyläkunta Kajaanin maaseurakunnasta ja Saaresmäen ja Vuolijoen kylä Säräisniemen seurakunnasta. Mainittujen seurakuntien papisto oli velvollinen, virkapitäjien poistuttuakin, väliaikaisesti hoitamaan Vuolijoen alueita, kunnes uusi seurakunta oli saanut kirkkonsa valmiiksi. Vuolijoen kirkkoherrakunnan alue vapautettiin ottamasta osaa entisten seurakuntien kirkon- ja papinvirkatalojen rakentamiseen ja kunnossa pitämiseen 1.5.1898. Seurakuntaan liitettiin Kajaanin maaseurkaunnasta Vuottolahden kylä 1916, johon Suomen virallisen tilaston väestönmuutostietojen mukaan kuului tuolloin 578 henkeä. Vuolijoen kunta perustettiin 1915 ja liitettiin Kajaanin kaupunkiin 2007.

Käkilahti, Saaresmäki, Vuolijoki, Vuottolahti

Papisto

Seurakunnan tuli hankkia kirkkoherralle vähintään 1/8 manttaalin maatila virkataloksi ja sen tuli olla kuntoon rakennettu ennen kuin virka julistettiin haettavaksi. Puuttuneiden tilusetujen korvaukseksi kirkkoherralle oli suoritettava Säräisniemestä tulleista tiloista 864 kiloa heiniä ja 1 3/4 metristä syltä halkoja sekä Kajaanin seurakunnasta tulleilta tiloilta 948 kiloa henkiä kultakin manttaalilta.

Ylimääräiset papit

1907–1909 Juhana Wiljam Hirvonen, väliajan saarnaaja

Arkistot

Vuolijoen seurakunnan rippi- ja historiakirjat vuodesta 1915.

Seurakunnan pappila paloi 16.6.1922, jolloin tuhoutuivat rippikirjat vuodesta 1910, vihittyjen luettelot vuosilta 1908–1922, useita tilikirjoja sekä kirjeenvaihto vuosilta 1908–1922.

Suomen Sukuhistoriallinen yhdistys (SSHY) on digitoinut Vuolijoen seurakunnan kirkonkirjoja. Alle 125 vuotta vanhojen aineistojen tutkiminen vaatii kirjautumisen yhdistyksen jäsensivuille.