Vieremä

Muodostettiin Iisalmen Haajaisten ja Haajaistaipaleen kylistä sekä suurimmasta osaa Kaarakkalan ja Vieremäjärven kyliä itsenäiseksi Vieremän kirkkoherrakunnaksi keisarillisen senaatin päätöksellä 23.3.1897. Seurakunta aloitti toimintansa 1920 ja ensimmäinen kirkkoherra astui virkaansa seuraavana vuonna. Vieremän kunta perustettiin 1922.

Haajainen (Haajaiskylä), Haajaistaival, Haapajärvi, Iisalmi, Kaarakkala, Kauppilanmäki, Luupue, Marttisenjärvi, Nissilä, Porovesi, Pyöreä, Salahmi, Valkeiskylä (Valkiamäki), Vieremänkylä

Papisto

Vieremän seurakunnan kirkkoherra sai nautti virkatalonaan Iisalmen seurakunnan kappalaisen virkataloa, joka tuli seurakunnan rakentaa lailliseen kuntoon ennen kuin kirkkoherran virka julistettiin haettavaksi.

Kirkkoherrat

1921–1928 Aale Johannes Sariola

1928–1942 Matti Markkanen

Vieremän seurakunnan rippikirjat ja historiakirjat vuodesta 1921.