Viiala

Päivitetty: 2 päivää sitten

Perustettiin Akaan emäseurakunnan alueelle, kun Viialan rukoushuoneyhdistyksen säännöt vahvistettiin keisarillisessa senaatissa 12.4.1905 ja senaatti suostui rukoushuoneen rakentamiseen päätöksellään 13.12.1905. Muodostettiin itsenäiseksi kirkkoherrakunnaksi 1926, jolloin siihen tuli kuulumaan Akaan Haihunkosken, Tarpian ja Varrasniemen kylät, Lempäälän Alkkulan, Tolvilan ja Taipaleen kylät sekä Vesilahden Heinäsuon, Riipilän ja Sarkkilan kylät ja osia Lohnattilan, Unajalan, Viljulan, Menkalan, Pörölän ja Halmeenmäen kylistä, ja ensimmäinen vakinainen kirkkoherra astui virkaansa 1938. Viialan kunta perustettiin 1932 ja liitettiin Akaan kuntaan 2007.

Papisto

Kirkkoherrat

1938–1942 Artturi Varho

Ylimääräiset papit

1927 Kustaa Viljami Elovaara, väliaikainen pappi, vt. kirkkoherra

1927–1938 Artturi Varho, väliaikainen pappi, vt. kirkkoherra

Viialan seurakunnan historiakirjat alkavat vuodesta 1927.

Suomen Sukuhistoriallinen yhdistys (SSHY) on digitoinut Viialan seurakunnan kirkonkirjoja. Alle 125 vuotta vanhojen aineistojen tutkiminen vaatii kirjautumisen yhdistyksen jäsensivuille.