Iisalmen kaupunki

Päivitetty: 24. heinäk.

Iisalmen kauppala perustettiin Iisalmen pitäjään kuuluneelle Haukiniemelle keisarillisella käskykirjeellä 24.10.1860 ja muodostettiin kaupungiksi käskykirjeellä 20.10.1891. Kuopion hiippakunnan tuomiokapituli päätti tehdä ehdotuksen Iisalmen kaupungin erottamisesta Iisalmen emäseurakunnasta itsenäiseksi kirkkoherakunnaksi 6.4.1911. Erotettiin Iisalmesta itsenäiseksi seurakunnaksi Keisarillisen senaatin päätöksellä 20.3.1912 mutta ero toteutui vasta 1922. Iisalmen kaupunki ja maalaiskunta sekä niiden seurakunnat yhdistyivät 1970.

Idensalmi stadsförsamling, Iisalmen kaupunkiseurakunta

Maakirjakylät

Haajaiskylä, Haapajärvi, Hernejärvi, Iisalmi, Jokela, Kaarakkala, Kilpisaari, Kääriänsaari, Laakaa, Lampaanjärvi, Lappetelä, Luupue, Marttisenjärvi, Muuraisjärvi, Nerkoo, Nerkoonniemi, Niemisjärvi, Nissilä, Oinasjärvi, Paloiskylä, Partala, Petäjäjärvi, Pitolamminmäki, Porovesi, Pyöriä, Päsmäri, Pörsänmäki, Ruotaanlahti, Ruotaanmäki, Rutakko, Ryhälänmäki, Salahmi, Sonkajärvi, Sukeva, Sälevä, Toivakko, Ulmala, Uura, Valkeiskylä, Varpaiskylä, Vehmasjärvi, Vieremä, Viitaa, Vänninmäki

Kirkkoherrat

1922–1927 Vilhelmi Alarik Malmivaara (Malmberg)

1928–1933 Juho Kustaa Saarento

1936–1951 Erkki Alfred Kurki–Suonio

Ylimääräiset papit

1922–1924 J. Einari Ylämäki, vt. kirkkoherra

1922 Vilhelmi Alarik Malmivaara (Malmberg), vt. kirkkoherra

1927 Vilho Gabriel Pesonen, vt. kirkkoherra

Iisalmen kaupunkiseurakunnan rippikirjat alkavat vuodesta 1869 ja historiakirjat vuodesta 1893. Seurakunnan vanhinta arkistoa säilytetään Kansallisarkisto Joensuussa ja aineistokokonaisuus kattaa vuodet 1869–1900.

Suomen Sukuhistoriallinen yhdistys (SSHY) on digitoinut seurakunnan kirkonkirjoja. Alle 125 vuotta vanhojen aineistojen tutkiminen vaatii kirjautumisen yhdistyksen jäsensivuille.