Pyhäranta

Rajakartta: Pyhäranta

Perustettiin Pyhämaan Rohdaisten kappeliksi 1688. Mannermaan puoleinen Rohdainen määrättiin emäseurakunnaksi 1782 ja luoto-osa Pyhämää tämän kappeliksi. Erotettiin Pyhämaasta itsenäiseksi Pyhärannan kirkkoherrakunnaksi 1908.

Pyhämaan Rohdainen

Hirsilahti, Ihode, Kauhianpää, Kaukka, Kaunissaari, Kukola, Lahdenvainio, Nihtiö, Nuuski, Polttila, Radansuu, Reila, Reitula, Rihtniemi (Ojala), Rohdainen, Santio, Valkama, Varhokylä, Ylikylä

Pyhärannan seurakunnan rippikirjat alkavat vuodesta 1693 ja historiakirjat vuodesta 1685. Seurakunnan vanhinta arkistoa säilytetään Kansallisarkisto Turussa ja aineistokokonaisuus kattaa vuodet 1685–1947.

Kansallisarkisto on digitoinut Pyhärannan seurakunnan vanhimmat kirkonkirjat noin 1870-luvulle saakka ja aineisto on vapaasti tutkittavissa Astia-palvelussa. Suomen Sukuhistoriallinen yhdistys (SSHY) on digitoinut seurakunnan nuorempia kirkonkirjoja. Alle 125 vuotta vanhojen aineistojen tutkiminen vaatii kirjautumisen yhdistyksen jäsensivuille.