Pohjaslahti

Erotettiin Ruoveden emäseurakunnan koillisosista itsenäiseksi kirkkoherrakunnaksi 1927 ja ero toteutui 1.5.1936. Kirkko rakennettiin tiilestä arkkitehti Kauno Kallion suunnitelmien mukaan 1931 ja kirkon vihki käyttöön piispa Jaakko Gummeruksen toimesta 17.7.1932. Pohjaslahden alue kuului aluksi osana Ruovettä Turun ja Porin lääniin, mutta vuoden 1775 lääninjaossa se siirrettiin Vaasan lääniin 1780, kunnes siirrettiin vuoden 1868 jaossa Hämeen lääniin 1870. Pohjaslahden kunta perustettiin 1941 ja oli viimeinen Suomeen syntynyt uusi maalaiskunta.

Laasoniemi, Pohjaslahti, Pohjaslahti, Ritoniemi

Pohjaslahden seurakunnan rippi- ja historiakirjat alkavat vuodesta 1936.

Suomen Sukuhistoriallinen yhdistys (SSHY) on digitoinut Pohjaslahden seurakunnan kirkonkirjoja. Alle 125 vuotta vanhojen aineistojen tutkiminen vaatii kirjautumisen yhdistyksen jäsensivuille.

1 katselukerta