Karinainen

Rajakartta: Karinainen

Perustettiin Marttilan emäseurakunnan rukoushuonekunnaksi 1657. Muodostettiin kappeliseurakunnaksi 1901 ja ensimmäinen kappalainen astui virkaansa 1908. Erotettiin itsenäiseksi kirkkoherrakunnaksi 1908 ja ero toteutui 1912, jolloin ensimmäinen kirkkoherra astui virkaansa. Karinaisten kunta perustettiin 1872 ja liitettiin Pöytyä kuntaan 2005.

Karinais, Kyrö

Kylät

Karinainen, Kiukainen, Kyrö, Mäenpää, Närppi, Suutarla, Tilkainen

Kirkkoherrat

Kappalaiset

Ylimääräiset papit

1904 Viktor Pusa, väliaikainen saarnaaja

1904–1908 Anton Anshelm Virtanen, väliaikainen saarnaaja, sittemmin vt. kappalainen

Karinaisten seurakunnan rippikirjat alkavat vuodesta 1793, tilikirjat vuodesta 1774 ja historiakirjat vuodesta 1904. Seurakunnan vanhinta arkistoa säilytetään Kansallisarkisto Turussa ja aineistokokonaisuus kattaa vuodet 1740–1984.

Kansallisarkisto on digitoinut Karinaisten seurakunnan vanhimmat kirkonkirjat noin 1860-luvulle saakka ja aineisto on vapaasti tutkittavissa Astia-palvelussa. Suomen Sukuhistoriallinen yhdistys (SSHY) on digitoinut seurakunnan nuorempia kirkonkirjoja. Alle 125 vuotta vanhojen aineistojen tutkiminen vaatii kirjautumisen yhdistyksen jäsensivuille.