Toksova

Perustettiin 1628. Kirkko sijaitsi aluksi Luuppolan ja Vartiamäen välissä, mutta venäläiset polttivat sen 1704. Seurakuntaan kuulunut Valkeasaaren kappeli erotettiin itsenäiseksi seurakunnaksi 1734. Kivinen Pyhän Aleksanterin kirkko valmistui 1887 ja siinä oli 1 135 paikkaa. Tuolloin vanhasta puukirkosta rakennettiin pappila. Kirkko suljettiin ja muutettiin kulttuuritaloksi neuvostoviranomaisten toimesta 1936. Seurakunnassa oli 10 791 jäsentä vuonna 1917 ja se kuului Pähkinälinnan rovastikuntaan. Toksova oli väkiluvultaan Venäjän keisarikunnan lopulla Inkerin toiseksi suurin luterilainen seurakunta.

Korpiselkä

Autio, Auvola, Haapaoja, Halosi, Himakkala, Hittola, Hännikäinen, Iso Kiurunmäki, Kaukola, Kiuru, Koivukylä, Kopittala, Kujala, Leppisaari, Oinaala, Osselki, Poroskylä, Puhilanmäki, Purnu, Rantala, Rappula, Rohma, Sepänsuo, Särky, Taskunmäki, Toksova, Uusi-Miina, Vaarakkala, Vanha-Miina, Vartiamäki, Vehkoja

Toksovan seurakunnan arkistoa säilytetään Kansallisarkisto Helsingissä ja aineistokokonaisuus sisältää väestörekisteri- ja hallintoasiakirjoja vuosilta 1892–1936.

Kansallisarkisto on digitoinut Toksovan seurakunnan kirkonkirjoja. Yli 100 vuotta vanha aineisto on vapaasti tutkittavissa Astia-palvelussa. 100 vuotta nuoremmat aineistot ovat käytettävissä kaikissa Kansallisarkiston tutkijasaleissa ja niiden käyttäminen edellyttää käyttöluvan hakemista.