Östersundom

Päivitetty: 16. marrask. 2023

Sipoon emäseurakunnan rukoushuonekunta, joka mainitaan kappelina jo 1693, ja jonka kirkkoa väitettiin ikivanhaksi 1746. Kirkkorakennuksen rakensi viisi Helsingin pitäjän ja kolme Sipoon talonpoikaa. Kirkko kärsi isonvihan aikana erittäin pahoja vaurioita, ja pikkuvihan jälkeen se oli niin huonossa kunnossa, että se täytyi purkaa 1700-luvun puolivälissä. Uusi puinen kirkko rakennettiin 1753 ja kunnostettiin 1895, jolloin se sai uuden kellotapulin. Kirkko sai kellot 1755 ja 1773. Kirkko oli Sipoon papiston tarkastuksen alainen ja siinä pidettiin jumalanpalveluksia ruotsiksi, joskus suomeksikin, joka kolmas sunnuntai, kaksi kertaa peräkkäin Helsingin pitäjän ja kolmannen kerran Sipoon papiston toimesta. Sipoon kunnan Östersundomin alue liitettiin Helsingin kaupunkiin 2009.

Itäsalmi

Seurakunnalla ei tiettävästi ole ollut omaa arkistoa ja sen asukkaat lukeutuvat Sipoon seurakunnan kirkonkirjoihin. Erillistä rippikirjaa Östersundomia varten pidettiin vuosina 1799–1825. Kirjallisuudessa aiemmin esitetty tieto, että rippikirja vuosilta 1838–1848 olisi tuhoutunut Helsingin pitäjän pappilan palossa 20.5.1896, on virheellinen.