Yliskylä

Päivitetty: 2 päivää sitten

Rajakartta: Yliskylä

Perniön emäseurakunnan saarnahuonekunta, joka perimätiedon mukaan olisi ollut alkuaan vanhempi seurakunta kuin Perniö, mutta joka kuitenkin tiettävästi on aina ollut ilman omaa pappia. Kirkko rakennettiin Arpalan luokse 1750-luvulla, jolloin sit mainitaan olleen rakentamassa Pohja, Kieronperä, Alhijoki, Kumionpää, Aimontappo, Tuohittu, Kuhmis, Pääris, Yliskylä, Kuusto, Sormijärvi ja Lassinböle. Edellistä kirkkoa olivat rakentamassa vielä Mäkisauru, Sydänsauru, Kanturböle, Paarskylä ja Ketunböle, mutta nämä tilat liittyivät emäkirkkoon matkan tultua sinne lyhyemmäksi. Saarnahuoneessa emäseurakunnan papisto saarnasi joka sunnuntai suomeksi, josta maksettiin 16 tynnyriä 16 kappaa viljaa eli 18 kappaa manttaalia kohden keisarin käskykirjeellä 12.12.1864 ja keisarillisen senaatin päätöksellä 20.8.1896.

Överby, Överby, Ylikylä, Förby

Yliskylän seurakunnan rippikirjat alkavat vuodesta 1732 ja historiakirjat vuodesta 1806.