Virolais-lättiläinen seurakunta

Muodostui itsenäiseksi seurakunnaksi, kun Suomeen sijoitettujen venäläisten joukko-osastojen luterilaisia sotilaita varten asetettiin erityinen saarnaaja Krimin sodan aikana 1854–1856. Saarnaaja oli Venäjän kruunun palkkaama ja saarnaajan virkapaikaksi asetettiin Helsinki, joskin hänet velvoitettiin suorittamaan jumalanpalveluksia eri venäläisissä joukko-osastoissa ympäri Suomea. Seurakunta käytti kirkkonaan Helsingin ruotsalais-suomalaisen seurakunnan Nikolainkirkon eli nykyisen Helsingin tuomiokirkon siipirakennuksen alakerrassa ollutta kirkkosalia. Seurakunta ja saarnaajan virka lakkautettiin Venäjän keisarikunnan sotaministerin käskyllä 21.7.1896.

Estnisk-lettiska militärförsamlingen

Saarnaajat

1883–1896 Alfons Johans Alexander Lönnroth, virka lakkautettiin

Helsingin virolais-lättiläisen seurakunnan rippikirjat alkavat vuodesta 1857, tilikirjat vuodesta 1856 ja historiakirjat vuodesta 1856. Seurakunnan vanhinta arkistoa säilytetään Kansallisarkisto Helsingissä ja aineistokokonaisuus kattaa vuodet 1856–1916.