Tuutari

Perustetiin 1640, jolloin seurakunnan ensimmäinen kirkkoherra nimitettiin virkaansa. Seurakunnan ensimmäinen kirkko sijaitsi Novikkalan kylässä, johon myöhemmin rakennettiin keisarillinen Krasnoje Selon palatsi. Seurakunnasta erotettiin itsenäiseksi kirkkoherrakunnaksi Tyrö 1642 ja seurakuntaan kuului myös Mölkön- eli Kirkonmäen kappeli, jonka kirkko mainitaan rakennetun puusta 1736. Uusi kirkko rakennettiin Venäjän keisari Nikolai I:n lahoittamin varoin kivestä 1836 ja kirkko vihittiin käyttöön 28.7.1836. Seurakunnassa oli 6 161 jäsentä vuonna 1917 ja se kuului Itä-Inkerin rovastikuntaan.

Duderhof

Kylät

Alajoki, Hannola, Hieprola, Hirvosi (Ruotsi), Honkasi (Hämäläinen), Humalisto, Ihalaisi, Jänismäki, Järvelä (Pieni-Karhila), Karhila (Karlino), Kaurasaari, Kavelahti, Kirppula, Kirveelä, Koirova, Korpelaisi, Kuittila, Kurkela, Kyllisi, Kylmälä (Ala-Sparri), Laakala, Lamppula, Leininmäki (Sulkala), Lemetinmäki, Lintusi, Lottula, Metsävainikka (Venäjänrasi), Muikkala, Murjala (Kotsala), Myrälä, Mäkeläisi, Mäntyharju (Ilmosti), Naumosi, Nuijala (Pieni-Kapasi), Nurkkaporu (Pori), Närhilä (Tuippola), Pajula, Parkonmäki, Partasi, Peikalaisi, Pelkola, Peräkylä, Pikkola, Pulkkisenmäki, Pökkösenmäki, Pöllälä, Raja-Leinilä, Raskela (Lokovala), Revonpesät (Palmula), Riehkala (Kapasi), Rötsälä, Saarela (Karvala), Saksala, Suolasi, Taaitsa, Tallikkola, Talsinmäki (Talsila), Tolppala, Tököttilä, Uusi-Ihalaisi, Variksela (Vauhkola), Viholaisi, Viittala (Suuri-Viittala), Villasi, Ylipelto (Pieni-Viittala)

Tuutarin seurakunnan vanhimmat säilyneet rippikirjat alkavat vuodesta 1766 ja historiakirjat vuodesta 1757. Tuutarin seurakunnan arkistoa säilytetään Kansallisarkisto Helsingissä ja aineistokokonaisuus sisältää väestörekisteriasiakirjoja vuosilta 1756–1928 ja hallinto- ja tiliasiakirjoja vuosilta 1728–1930-luku.

Kansallisarkisto on digitoinut Tuutarin seurakunnan kirkonkirjoja. Yli 100 vuotta vanha aineisto on vapaasti tutkittavissa Astia-palvelussa. 100 vuotta nuoremmat aineistot ovat käytettävissä kaikissa Kansallisarkiston tutkijasaleissa ja niiden käyttäminen edellyttää käyttöluvan hakemista.