Moloskovitsa

Mainitaan itsenäisenä kirkkoherrana Ruudan pogostassa 1630-luvulla ja seurakunta lienee perustettu saksalaisten toimesta. Patronaattioikeus seurakunnassa kuului saksalaisille aatelissuvuille vielä pitkään 1600-luvulla. Seurakuntaan oli liitettynä Novasolkan ja Unatitsan seurakunnat 1700-luvun alussa, mutta 1750-luvun lopulta seurakunta toimi ainakin jo itsenäisenä. Seurakunnan vuonna 1632 rakennettu kirkko oli Inkerin vanhin luterilainen kirkkorakennus. Kirkkoon rakennettiin kellotorni 1877 ja kirkon jyrkkää kattoa madallettiin remontissa 1902. Seurakunnassa oli 2 537 jäsentä vuonna 1917 ja se kuului Länsi-Inkerin rovastikuntaan.

Valkeakirkko

Arokylä, Himmaisi, Hottentsa (Hotinitsa), Iljussa, Jaamanautio, Kadakylä, Kolositsa, Konohovitsa, Koritsa, Korkka, Kotina, Krääkkova, Kurski, Lahisi, Lessytsä (Lessovitsa), Lonskoi, Lopets, Läälinä, Mertsa (Smerdovitsa), Metana, Moloskovitsa, Niirovitsa, Nääsä (Knäsä), Orava, Osertsa (Oseritsa), Oventsa (Ovenitsa), Peltola, Piäsä (Piesovitsa), Sumska, Sääklitsa, Toikana, Tomoska, Tuuhkova, Uhkura, Uusi-Molkkutsa (Uusi-Smolegovitsa), Vanha-Molkkutsa (Vanha-Smolegovitsa), Vedenia, Vernitsa, Vironkylä, Voislova (Voislava), Volpi, Vruuda (Ruuta)

Moloskovitsan seurakunnan arkistoa säilytetään Kansallisarkisto Helsingissä ja aineistokokonaisuus sisältää väestörekisteriasiakirjoja vuosilta 1910–1936.

Kansallisarkisto on digitoinut Moloskovitsan seurakunnan kirkonkirjoja. Yli 100 vuotta vanha aineisto on vapaasti tutkittavissa Astia-palvelussa. 100 vuotta nuoremmat aineistot ovat käytettävissä kaikissa Kansallisarkiston tutkijasaleissa ja niiden käyttäminen edellyttää käyttöluvan hakemista.