Kattila

Päivitetty: 5. elok.

Perustettiin kirkkoherrakunnaksi noin 1624. Seurakunnalla oli myöhemmin yhteinen kirkkoherra Saikkolan ja Kaprion seurakuntien kanssa. Seurakuntaan liitettiin Soikkolan seurakunta 1740 ja Novasolkan seurakunta 1834, mutta Venäjän vallankumouksen jälkeen seurakunnat erosivat toisistaan uudelleen 1919. Kattilan puinen kirkko rakennettiin 1759 ja sitä korjattiin 1892. Seurakunnassa oli 1635 jäsentä vuonna 1917 ja se kuului Länsi-Inkerin rovastikuntaan.

Kattilan-Soikkolan-Novasolkan seurakunnan arkistoa säilytetään Kansallisarkisto Helsingissä ja aineistokokonaisuus sisältää väestörekisteriasiakirjoja vuosilta 1910–1933.

Kansallisarkisto on digitoinut Kattilan-Soikkolan-Novasolkanseurakunnan kirkonkirjoja. Yli 100 vuotta vanha aineisto on vapaasti tutkittavissa Astia-palvelussa. 100 vuotta nuoremmat aineistot ovat käytettävissä kaikissa Kansallisarkiston tutkijasaleissa ja niiden käyttäminen edellyttää käyttöluvan hakemista.