Möhkö

Päivitetty: 18. jouluk. 2023

Ilmantsin emäseurakuntaan kuuluneella Möhkön ruukilla oli Ilomantsin kirkkoherran ja kappalaisen velvollisuus keisarillisen senaatin kirjeen 26.2.1896 mukaan muiden virkatehtävien ohessa pitää yhtenä pyhänä kuukaudessa julkinen jumalanpalvelus sen jälkeen, kun Möhkön kulmakunnan luterilaiset asukkaat olivat siihen soveliaan kokoushuoneen hankkineet ja sitoutuneet kustantamaan papin edestakaiset matkat. Möhkön ruukkia ja kulmakuntaa ei koskaan perustettu omaksi tehdasseurakunnaksi.

Möhkön rautaruukin perustamisluvan sai ilomantsilainen Carl Nygren 1838 ja ruukki rakennettiin kylän läpi virtaavan Koitajoen Möhkönkosken rannalle 1847–1849, jonka jälkeen se aloitti toimintansa. Ruukin toiminta päättyi 1907. Ruukin aikaan Möhkön kylässä asui noin 600 henkeä ja ruukilla työskenteli suurimmillaan noin 2 000 työntekijää.