Kosken tehdas

Rajakartta: Kosken tehdas

Utön kaivosten vuokraaja Daniel Faxell eli Cronmark perusti Perniön emäseurakunnan alueele ruukin 1679, jonka ympärille muodostui tehdasseurakunta, jolle rakennettii oma kirkko 1686. Seurakunnalla oli oma saarnaaja 1692–1867, jolloin saarnaaja toimi myös lastenopettajana. Kosken tehdas yhdistettiin Fiskarsin ruukin kanssa 1737. Antskogin ruukin saarnaaja siirrettiin mainitun ruukin lakkauttamisen jäökeen Koskelle 1778.

Muut nimes

Koskenkylän ruukki, Koskis bruk

Koskenkylän ruukinseurakunnan rippi- ja historiakirjat alkavat vuodesta 1748. Seurakunnan vanhinta arkistoa säilytetään Kansallisarkisto Turussa ja aineistokokonaisuus kattaa vuodet 1748–1840.

Kansallisarkisto on digitoinut Koskenkylän ruukinseurakunnan vanhimmat kirkonkirjat noin 1840-luvulle saakka ja aineisto on vapaasti tutkittavissa Astia-palvelussa.

1 katselukerta