Kirjakkala

Rajakartta: Kirjakkala

Perinön pitäjän Kirjakkalan kylän tilat liitettiin Teijon tehdasseurakunnan lakkauttamisen jälkeen takaisin emäseurakuntaan 1872. Kirjakkalan ruukin perusti Lorentz Creutz 1686, suurimmillaan ruukin ympärille muodostunut kylä oli 1870-luvulla ja ruukki lakkautettiin kannattamattomana 1908. Uskelan pitäjän Kirjakkalan kylän Hyvelän ja Lampolan tilat siirrettiin kuuluvaksi Perinöön 1843, joskin tilat luettiin kuuluvakis Uskelaan vuosina 1861–1873. Tämän jälkeen Kirjakkalan kylä lienee kuulunut kokonaisuudessaan Teijon rukoushuonekuntaan, vaikka hallinnollisesti kylä liitettiin Periniöön vasta 1911.

Kirjakkalan seurakunnan rippikirjat alkavat vuodesta 1861 ja historiakirjat vuodesta 1842.

Suomen Sukuhistoriallinen yhdistys (SSHY) on digitoinut Kirjakkalan seurakunnan kirkonkirjoja. Alle 125 vuotta vanhojen aineistojen tutkiminen vaatii kirjautumisen yhdistyksen jäsensivuille.

1 katselukerta