Kauniainen

Grankullan eli Kauniaisten kauppala perustettiin Espoon emäseurakunnan alueelle 1920. Kauppalan perustamisen jälkeen virisi hanke oman seurakunnan perustamiseksi ja Kauniaisten kirkon kannatusyhdistys sekä Grankulla svenska kyrkoförening ajamaan kirkkoasiaa 1928. Kauniaisten kunnallinen hautausmaa vihittiin käyttöön 1927. Grankullan, Kilon ja Albergan asukkaat päättivät muodostaa alueelle sekä ruotsin- ja suomenkielisen seurakunnan 1929, mutta hanke ei touteunut, ja vuoden 1934 kirkolliskokous ehdotti vain Grankullan erottamista itsenäiseksi kirkkoherrakunnaksi. Kauniaislaiset jakaantuivat Espoon jakaantumisen myötä suomalaiseen ja ruotsalaiseen seurakuntaan 1950. Kauniaisten kauppala muodostettiin kaupungiksi 1972.

Grankulla