Nyby

Rajakartta: Nyby

Hovineuvos Johan Nylander perusti Iin Olhavan kylään Nybyn eli Säynäjoen lasiruukin kuninkaan luvalla 18.9.1782, minkä ympärille muodostuneelle tehdasseurakunnalle asetettiin oma saarnaaja 1786. Ruukki aloitti toimintansa syksyllä 1784 ja tehtaan toiminta loppui 1885. Anomukseen erottaa tehdasseurakunta Iin emäseurakunnasta itsenäiseksi antoi kuningas kieltävän päätöksen 1793, eikä saarnaajaa asetettu uudelleen enää vuoden 1803 jälkeen. Tehdasseurakunnan kirkko valmistui 1785, ja myöhhemmin tätä rukoushuoneeksi muutettua kirkkoa ei pidetty enää kunnossa, eikä siinä lopulta pidetty lainkaan jumalanpalveluksia.

Olhava, Säynäoja

Nybyn tehdasseurakunnan historiakirjat alkavat vuodesta 1787.

Kansallisarkisto on digitoinut Nybyn seurakunnan kirkonkirjat ja aineisto on vapaasti tutkittavissa Astia-palvelussa.