Viipuri (ort.)

Päivitetty: 2 päivää sitten

Viipurin kaupunkiin perustettiin ortodoksinen seurakunta välittömästi venäläisten vallattua sen isonvihan aikana. Seurakunta käytti kirkkonaan 1780-luvulle asti vanhaa tuomiokirkkoa, joka tunnettiin tänä aikana Vapahtajan syntymän katedraalina. Uusi pääkirkko, Kristuksen kirkastumisen tuomiokirkko, valmistui 1790-luvun alussa. Myöhemmin Viipurissa oli kaksi ortodoksista seurakuntaa, toinen siviili- ja toinen sotilasseurakunta. Viipurin ortodoksinen seurakunta lakkautettiin ja sen toiminta päättyi muiden luovutettujen alueiden ortodoksisten seurakunnan tavoin 31.12.1949.

Viipuriin kuuluneen Pietarin esikaupunkialueen venäläinen väestö rakensi aikanaan itselleen oman kirkon. Lisäksi kaupungissa oli sotilaskirkkoja puolisen tusinaa. 1780-luvun alussa oli Pietarin esikaupunkialueella lisäksi Petropaulovskin hospitaalikirkko sekä rykmentinkirkko Aninan puiston alueella ja Velikolugin rykmentin kirkko. Pantsarlahdessa oli Tobolskin rykmentin kirkko ja Havilla Pyhän Nikolain kappeli.

Viipurin ortodoksinen seurakunta

Viipurin ortodoksisen seurakunnan rippi- eli pääkirjat alkavat vuodesta 1805 ja metrikat eli luettelot syntyneistä, vihityistä ja kuolleista vuodesta 1819. Seurakunnan vanhinta arkistoa säilytetään Kansallisarkisto Mikkelissä ja aineistokokonaisuus kattaa vuodet 1733–1985.

Kansallisarkisto on digitoinut Viipurin ortodoksisen seurakunnan kaikki kirkonkirjat. Yli 100 vuotta vanha aineisto on vapaasti tutkittavissa Astia-palvelussa. 100 vuotta nuoremmat aineistot ovat käytettävissä kaikissa Kansallisarkiston tutkijasaleissa ja niiden käyttäminen edellyttää tutkimusluvan hakemista.