Viapori (ort.)

Viaporin ortodoksinen kirkollinen toiminta alkoi elokuussa 1808, noin neljä kuukautta aiemmin tapahtuneen linnoituksen valloituksen jälkeen, ja varsinaisen seurakunnan toiminnan voidaan katsoa alkaneen vuodesta 1812, jolloin sen omien kirkonkirjojen pito alaa. Bysanttilais-venäläistä tyyliä edustanut kirkko, Pyhän Aleksanteri Nevskin kirkko, rakennettiin venäläisen arkkitehti Ivan Varnekin johdolla sotilaskirkoksi 1849–1854. Seurakunnan ja sen kirkon toiminta lakkasi 1917 ja kirkko muutettiin luterilaiseksi sotilaskirkoksi seuraavana vuonna.

Suomenlinnan Aleksanteri Nevskin ortodoksisen sotilasseurakunta

Viaporin eli Suomenlinnan ortodoksisen seurakunnan metrikat eli luettelot syntyneistä, vihityistä ja kuolleista vuodesta 1812. Seurakunnan vanhinta arkistoa säilytetään Kansallisarkisto Mikkelissä ja aineistokokonaisuus kattaa vuodet 1810–1918.

1 katselukerta