Venäläinen evankelinen seurakunta Suomessa

Venäläinen evankelinen seurakunta Suomessa rekisteröitiin uskonnolliseksi yhteiskunnaksi 22.1.1931 (Suomen asetuskokoelma 40/1931). Ensimmäisen kerran Pietarissa asuneet suomalaiset anoivat oman seurakunnan perustamista vuoden 1889 Suomen kristittyjä uskontokuntia koskeneen asetuksen eli niin sanotun eriuskolaislain nojalla Pietarin kenraalikuvernööriltä 1.9.1908 ja tämä seurakunta sai perustamisluvan 26.11.1908. Suomessa seurakunnan perustamiskokous pidettiin Helsingissä 29.8.1920, mihin kokoukseen osallistui Espoin Leppävaarassa asuneen Alexander Furseijeffin lisäksi noin parikymmentä Suomen ja Venäjän alamaista. Venäläinen evankelinen seurakunta Suomessa poistettiin uskonnollisten yhdyskuntain rekisteristä valtioneuvoston päätöksellä 24.4.1936.

Ryska evangeliska församlingen i Finland