Varkaus (ort.)

Päivitetty: 2 päivää sitten

Varkauteen perustettiin yksi 14 ortodoksisesta seurakunnasta Suomen ortodoksisen kirkon seurakuntien uudelleenjärjestelyssä 1.1.1950, sen jälkeen, kun siirtoväen asuttaminen oli suoritettu loppuun ja kaikkien luovutettujen alueiden ortodoksisten seurakuntien toiminta oli päättynyt 31.12.1949. Seurakunta palveli Enonkosken, Heinäveden, Joroisten, Kangaslammen, Kerimäen, Leppävirran, Punkaharjun, Puumalan, Rantasalmen, Savonlinnan, Savonrannan, Sulkavan ja Varkauden ortodokseja. Varkauden ortodoksinen seurakunta yhdistyi Mikkelin seurakunnan kanssa Saimaan ortodoksiseksi seurakunnaksi 1.1.2017.

Varkauden ortodoksinen seurakunta

Varkauden ortodoksisen seurakunnan rippi- eli pääkirjat alkavat vuodesta 1952. Seurakunnan vanhinta arkistoa säilytetään Kansallisarkisto Mikkelissä ja aineistokokonaisuus kattaa vuodet 1950–1970.

1 katselukerta