Uusikirkko (ort.)

Päivitetty: 2 päivää sitten

Perustettiin 1853. Karjalankannaksen länsiosassa ei ollut mainittavasti ortodokseja, mutta seurakunta palveli Uudenkirkon lisäksi myös Kanneljärven ja Kuolemajärven venäläisiä tilanomistajia ja huvila-asukkaita. Seurakunnan pääkirkko rakennettiin Kirkkojärvelle 1853 ja muita kirkkoja rakennettiin Kaukjärvelle samana vuonna ja Kristuksen kirkastumisen kirkko Mustamäkeen 1913. Uudenkirkon ortodoksinen seurakunta lakkautettiin ja sen toiminta päättyi muiden luovutettujen alueiden ortodoksisten seurakunnan tavoin 31.12.1949.

Uudenkirkon ortodoksinen seurakunta

Uudenkirkon ortodoksisen seurakunnan rippi- eli pääkirjat alkavat vuodesta 1893 ja metrikat eli luettelot syntyneistä, vihityistä ja kuolleista vuodesta 1854. Seurakunnan vanhinta arkistoa säilytetään Kansallisarkisto Mikkelissä ja aineistokokonaisuus kattaa vuodet 1854–1951.

Kansallisarkisto on digitoinut Uudenkirkon ortodoksisen seurakunnan kaikki kirkonkirjat. Yli 100 vuotta vanha aineisto on vapaasti tutkittavissa Astia-palvelussa. 100 vuotta nuoremmat aineistot ovat käytettävissä kaikissa Kansallisarkiston tutkijasaleissa ja niiden käyttäminen edellyttää tutkimusluvan hakemista.