Tuusula (ort.)

Perustettiin Tuusulaan sijoitetun venäläisen tykistörykmentin upseeriston aloitteesta sotilaita ja halukkaita siviilejä varten 1895. Tuusulan venäläinen varuskuntakirkko eli Pyhän Nikolaoksen kirkko rakennettiin venäläisen arkkitehti Šaposnikovin piirustusten mukaan 1897–1900, kirkon kellot nostettiin paikoilleen Suomen kenraalikuvernööri Nikolai Bobrikovin läsnä ollessa maaliskuussa 1900 ja kirkko vihittiin käyttöön saman vuoden lokakuussa. Itsenäistyneessä Suomessa ortodoksisten sotilaskirkkojen toiminta lakkautettiin viimeistään 1918, mutta Tuusulan ortodoksinen seurakunta toiminta jatkui erityisluvalla vuoteen 1922, jolloin sen kirkko suljettiin. Käyttämätön ja rapistunut kirkko purettiin 1958, jonka jälkeen kirkon ympärillä ollut hautausmaa hiljalleen katosi.

Tuusulan Nikolain ortodoksinen seurakunta

Tuusulan ortodoksisen seurakunnan metrikat eli luettelot syntyneistä, vihityistä ja kuolleista vuodesta 1897. Seurakunnan vanhinta arkistoa säilytetään Kansallisarkisto Mikkelissä ja aineistokokonaisuus kattaa vuodet 1897–1918.

Tuusulassa toimi myös väliaikaisen sotilassairaalan ortodoksisen sotilasseurakunta, jonka arkistossa on säilynyt esimerkiksi rippi- eli pääkirja vuosilta 1858–1861, syntyneiden luettelot vuosilta 1859–1861, kuolleiden luettelot vuosilta 1856–1861 sekä ripillä ja ehtoollisella käyneiden luetteloita vuosilta 1857–1861. Sotilasseurakunnan arkisto säilytetään Kansallisarkisto Mikkelissä ja aineistokokonaisuus kattaa vuodet 1855–1861.