Turun juutalainen seurakunta

Turun kaupungin juutalaisilla oli oma synagoga Brahenkadun ja Tuureporinkadun kulmauksessa vuodesta 1912. Turun juutalainen seurakunta rekisteröitiin uskonnolliseksi yhdyskunnaksi valtioneuvoston päätöksellä 6.3.1919.

Judiska församlingen i Åbo

Suomessa annettiin erillinen laki mooseksenuskoisista eli juutalaisista 12.1.1918 ja 17.1.1918 annetulla asetuksella määrättiin aluksi, että islaminuskoiset oli Suomessa kirjattava siviilirekisteriin. Turun juutalainen seurakunta oli väestörekisterinpitäjä vuodesta 1919, kunnes tehtävä siirtyi väestörekisterikeskuksen ylläpitämään väestörekisteriin vuonna 1971.

Digi- ja väestötietovirastossa säilytetään seurakunnan pääkirjaa, jonka alussa on tilastoja ja aakkosellinen hakemisto. Seurakunnan asiakirjoja ei ole mikrokuvattu tai digitoitu.