Tornio (ort.)

Tornion ortodoksinen kirkko, Apostolien Pietarin ja Paavalin kirkko, rakennettiin venäläisen varuskunnan sotilaskirkoksi 1884. Puinen kirkko vahingoittui tulipalossa 1911 ja jäi tyhjilleen seuraavana vuonna, mutta otettiin uudelleen käyttöön 1915. Seurakunnan kirkko oli toiminnassa vuoteen 1918, jonka jälkeen se siirtyi itsenäistyneen Suomen valtion omistukseen takavarikoituna sotasaaliina ja valtioneuvosto teki päätöksen rakennuksen käyttämisestä Peräpohjolan ja Lapin kotiseutuyhdistyksen maakuntamuseona 1925. Rakennus siirrettiin nykyiselle paikalleen 1956. Kirkko entisöitiin 1985 ja palautettiin kirkkorakennukseksi Oulun ortodoksisen seurakunnan köyttöön 1987.

Tornion Pietari-Paavalin ortodoksinen sotilasseurakunta

Tornion ortodoksisen seurakunnan metrikat eli luettelot syntyneistä, vihityistä ja kuolleista vuodesta 1872. Seurakunnan vanhinta arkistoa säilytetään Kansallisarkisto Mikkelissä ja aineistokokonaisuus kattaa vuodet 1871–1911.