Terijoki (ort.)

Terijoen ortodoksiset asukkaat, mukaan luettuna sen huvila-alueen venäläiset ja vähälukuiset kauppiaat, kuuluivat alkuaan Raivolan ortodoksiseen seurakuntaan, kunnes Terijoelle perustettiin oma seurakunta 1880. Erotettiin Raivolasta itsenäiseksi kirkkoherrakunnaksi 1898, jolloin seurakunnalle palkattiin oma pappi ja diakoni. Kellomäellä ja Kuokkalassa itsenäisen esimiehen johtamina toimineet seurakunnat liitettiin Terijoen seurakuntaan 1925. Terijoen ortodoksinen seurakunta lakkautettiin ja sen toiminta päättyi muiden luovutettujen alueiden ortodoksisten seurakunnan tavoin 31.12.1949.

Terijoen ortodoksinen seurakunta

Terijoen ortodoksisen seurakunnan rippi- eli pääkirjat alkavat vuodesta 1801 ja metrikat eli luettelot syntyneistä, vihityistä ja kuolleista vuodesta 1800. Seurakunnan vanhinta arkistoa säilytetään Kansallisarkisto Mikkelissä ja aineistokokonaisuus kattaa vuodet 1800–1975.

Kansallisarkisto on digitoinut Terijoen ortodoksisen seurakunnan kaikki kirkonkirjat. Yli 100 vuotta vanha aineisto on vapaasti tutkittavissa Astia-palvelussa. 100 vuotta nuoremmat aineistot ovat käytettävissä kaikissa Kansallisarkiston tutkijasaleissa ja niiden käyttäminen edellyttää käyttöluvan hakemista.