Tampereen islamilainen seurakunta

Tampereen islamilainen seurakunta rekisteröitiin uskonnolliseksi yhdyskunnaksi 10.4.1943 (Suomen asetuskokoelma 341/1943). Suurin osa seurakunnan jäsenistä asui Tampereen kaupungissa tai sen lähistöllä. Tampereen tataariyhteisön jäsenille on varattu hautapaikat Tampereen Kalevankankaan ja Vatialan hautausmailta. Seurakunnan nimi muutettiin Tampereen tataariseurakunnaksi 2019.

Tampereella asuneet islaminuskoiset ilmoittivat kaupungin rahatoimikamarille itsenäisen oman seurakunnan perustamisesta jo 1922, jolloin jätettiin myös anomus kaupungille maa-alueen luovuttamiseksi islamista hautausmaata varten.

Tampereen tataariseurakunta, Tampere tatar cämiyäte

Papisto

Puheenjohtajat

1943–1951 Ymär Sali

Tampereen islamilainen seurakunta oli väestörekisterinpitäjä vuodesta 1943, kunnes tehtävä siirtyi väestörekisterikeskuksen ylläpitämään väestörekisteriin vuonna 1971.

Digi- ja väestötietovirastossa säilytetään seurakunnan pääkirjaa, aakkosellista luetteloa seurakunnan jäsenistä sekä luetteloita syntyneistä vuosilta 1944–1969, vihityistä vuosilta 1951–1970 ja kuolleista vuosilta 1944–1970. Seurakunnan asiakirjoja ei ole mikrokuvattu tai digitoitu.