Tampere (ort.)

Tampereen kaupunkiin perustettiin yksi 14 ortodoksisesta seurakunnasta Suomen ortodoksisen kirkon seurakuntien uudelleenjärjestelyssä 1.1.1950, sen jälkeen, kun siirtoväen asuttaminen oli suoritettu loppuun ja kaikkien luovutettujen alueiden ortodoksisten seurakuntien toiminta oli päättynyt 31.12.1949. Tampereen ortodoksit kuuluivat aiemmin Hämeenlinnan ortodoksiseen seurakuntaan.

Tampereen ortodoksisen seurakunnan pääkirkko, tyyliltään uusbysanttilaista punatiiliarkkitehtuuria edustava Pyhän Aleksanteri Nevalaisen ja Pyhän Nikolaoksen kirkko rakennettiin Kyttälän kaupunginosaan keskeiselle paikalle kaupungin rautatieaseman läheisyyteen insinöörieversti T. U. Jazykovin suunnitelmien mukaan 1896–1899.

Tampereen ortodoksinen seurakunta

1 katselukerta