Taipale (ort.)

Mainitaan ensimmäisen kerran ruotsalaisessa verotusluettelossa 1589, mutta seurakunta lienee perustettu jo huomattavasti aiemmin. Luterilaisten painostuksen seurauksena Käkisalmen alueella oli 1700-luvun alussa vain yksi ortodoksinen kirkkopitäjä, jonka keskuksena oli Taipale. Seurakunnalla oli yhteinen saarnaaja Ilomantsin kanssa, kunnes sai oman kirkkoherran vasta 1739. Seurakunnassa alettiin toimittamaan säännöllisesti suomenkielisiä jumalanpalveluksia ensimmäisinä Suomessa 1858. Seurakunnan pääkirkko, jugend-vaikutteinen Jumalanäidin Tihvinän ikonin kirkko, rakennettiin pääosin venäläisen kauppiaan Ivan Stretskovin lahjoitusvaroin Liperin Viinijärvelle 1906 ja sen vihki käyttöön Suomen ortodoksisen hiippakunnan arkkipiispa Sergei 9.11.1906.

Seurakuntaan kuuluneeseen Joensuuhun rakennettiin oma kirkko 1887 ja Joensuu erotettiin itsenäiseksi seurakunnakseen 1894, jolloin siihen tulivat kuulumaan Kontiolahden, Kiteen, Rääkkylän, Tohmajärven, Kesälahden ja Pälkjärven ortodoksiset asukkaat. Polvijärvelle rakennettiin kirkko 1902, mutta hanke erottamisesta raukesi.

Taipaleen ortodoksinen seurakunta

Taipaleen ortodoksisen seurakunnan rippi- eli pääkirjat alkavat vuodesta 1809 ja metrikat eli luettelot syntyneistä, vihityistä ja kuolleista vuodesta 1806. Seurakunnan vanhinta arkistoa säilytetään Kansallisarkisto Joensuussa ja aineistokokonaisuus kattaa vuodet 1768–1950.

Kansallisarkisto on digitoinut Taipaleen ortodoksisen seurakunnan vanhimmat kirkonkirjat noin 1920-luvulle saakka ja aineisto on vapaasti tutkittavissa Astia-palvelussa. Suomen Sukuhistoriallinen yhdistys (SSHY) on digitoinut seurakunnan kirkonkirjoja. Alle 125 vuotta vanhojen aineistojen tutkiminen vaatii kirjautumisen yhdistyksen jäsensivuille.