Suomen baptistiyhdyskunta

Suomen baptistiyhdyskunta järjestäytyi ensimmäisen kerran 1892 ja rekisteröitiin uskonnolliseksi yhdyskunnaksi 5.7.1928. Ensimmäinen baptistiseurakunta perustettiin Ahvenanmaalle Föglöhön 1856, josta liike levisi Pohjanmaan rannikon ruotsinkielisille alueille, ja ensimmäinen suomenkielinen seurakunta perustettiin Luvialle 1870. Ensimmäinen yhtä toiminnassa oleva baptistiseurakunta perustettiin Jurvaan 1879. Suomen baptistiyhdyskunnan nimi muutettiin Suomen baptistikirkoksi 2009.

Alkuaan baptistien oli suomessa pysyttävä luterilaisten seurakuntien jäseninä, sillä kirkosta eroaminen ei ollut mahdollista. Baptistit kuuluivat niihin uskontokuntiin, jotka saivat harjoittaa uskoansa Suomen kristittyjä uskontokuntia koskeneen asetuksen eli niin sanotun eriuskolaislain nojalla, joka säädettiin 11.11.1889. Asetuksen jälkeen perustetuilla baptistiseurakunnilla oli Suomessa virallinen asema. Seurakuntia ei automaattisesti rekisteröity uskonnollisiksi yhdyskunniksi Suomen vuoden 1923 uskonnonvapauslain nojalla.

Suomen baptistiyhdyskuntaan kuuluneista seurakunnista ensimmäisinä rekisteröitiin vuoden 1889 asetuksen nojalla Åmossan eli Petolahden paikallisseurakunta 1891, Forsbyn ja Purmon 1.7.1892, Munsalan 1.9.1892, Kuopion 1.1.1893 Luodon 1.7.1893, Jurvan ja Vaasan 1.5.1895, ja myöhemmin vuoden 1923 uskonnonvapauslain nojalla ensimmäisinä Hammaslahden, Helsingin Jurvan, Turun, Vaajakosken ja Vaasan baptistiseurakunnat 5.7.1928. Helsingin baptistiseurakunta rekisteröitiin uudelleen 30.5.1947. Myöhemmin Suomessa on toiminut noin parikymmentä baptistiseurakuntaa.

Suomen baptistikirkko

Suomen baptistiseurakunnat olivat väestörekisterinpitäjiä perustamisisistaan lähtien, kunnes tehtävä siirtyi väestörekisterikeskuksen ylläpitämään väestörekisteriin vuonna 1971.

Helsingin, Keski-Suomen, Luodon, Munsalan, Närpiön, Petolahden, Vaasan, Vöyrin ja Ähtävän baptistiseurakuntien arkistoja säilytetään Kansallisarkistossa. Suomen Sukuhistoriallinen yhdistys (SSHY) on digitoinut Suomen baptistiseurakuntien asiakirjoja. Alle 125 vuotta vanhojen aineistojen tutkiminen vaatii kirjautumisen yhdistyksen jäsensivuille.