Suomen anglikaaninen kirkko

Englantilainen kirkkokunta ja seurakunta Suomessa perustettiin Helsingissä 1923 ja se rekisteröitiin uskonnolliseksi yhdyskunnaksi 24.9.1936 (Suomen asetuskokoelma 300/1936). Kirkon perustajia ja ensimmäisiä jäseniä olivat Venäjän vallankumousta Pietarista Viipurin kautta Helsinkiin paenneita anglikaaneja. Kirkkoon kuuluu kolme itsenäistä seurakuntaa omilla vaaliluetteloilla ja kirkkoherroilla: Saint Nicholas Helsingissä, International Congregation of Christ the King Tampereella, White Nile Congregation Vaasassa sekä Saints Timothy and Titus Tallinassa, Virossa, ja se kuuluu Anglikaanisen kirkkokunnan Gibraltarin hiippakuntaan Euroopassa. Yhdyskunnan nimi muutettiin Suomen anglikaaniseksi kirkoksi 6.10.1965 (Suomen asetuskokoelma 542/1965).

The Anglican Church in Finland

Suomen anglikaaniseksi kirkko oli väestörekisterinpitäjä vuodesta 1936, kunnes tehtävä siirtyi väestörekisterikeskuksen ylläpitämään väestörekisteriin vuonna 1971.

Digi- ja väestötietovirastossa säilytetään kirkon henkilöluetteloita, jotka sisältävät väestörekisteritapahtumien ilmoitusasiakirjoja, kuten vihkimisistä, muutoista ja muista vastaavista. Kirkon asiakirjoja ei ole mikrokuvattu tai digitoitu.