Suojärvi (ort.)

Päivitetty: 2 päivää sitten

Seurakunta tunnettiin Uspenskin seurakunnan nimellä 1800-luvun alkupuolelle ja myöhemmin myös Troitsan seurakuntana. Seurakunnalla oli esimiehen lisäksi diakoni 1700-luvulla sekä vuodesta 1821 aina 1870-luvulle. Suojärven ortodoksinen seurakunta lakkautettiin ja sen toiminta päättyi muiden luovutettujen alueiden ortodoksisten seurakunnan tavoin 31.12.1949.

Suojärven ortodoksinen seurakunta

Suojärven ortodoksisen seurakunnan rippi- eli pääkirjat alkavat vuodesta 1830 ja metrikat eli luettelot syntyneistä, vihityistä ja kuolleista vuodesta 1802. Seurakunnan vanhinta arkistoa säilytetään Kansallisarkisto Mikkelissä ja aineistokokonaisuus kattaa vuodet 1722–1969.

Kansallisarkisto on digitoinut Suojärven ortodoksisen seurakunnan kaikki kirkonkirjat. Yli 100 vuotta vanha aineisto on vapaasti tutkittavissa Astia-palvelussa. 100 vuotta nuoremmat aineistot ovat käytettävissä kaikissa Kansallisarkiston tutkijasaleissa ja niiden käyttäminen edellyttää tutkimusluvan hakemista.