Suistamo (ort.)

Alkuaan Sortavalaan kuulunut saarnahuonekunta, joka mainitaan ensimmäisen kerran 1500. Erotettiin Sortavalasta itsenäiseksi seurakunnakseen 1700-luvun lopulla. Seurakunnan laajuuden vuoksi perustettiin kolmannen piirin matkapapisto 1833, jossa oli sekä papin että lukkarin virka.

Suistamon kunta luovutettiin kokonaisuudessaan Neuvostoliitolle 19.9.1944 solmitun välirauhansopimuksen mukaan ja kunnan toiminta loppui vuoden 1948 kuluessa Suomen eduskunnan säätämän lain mukaisesti (Suomen asetuskokoelma 486/1948). Susitamon ortodoksinen seurakunta lakkautettiin ja sen toiminta päättyi muiden luovutettujen alueiden ortodoksisten seurakunnan tavoin 31.12.1949. Vuoden 1945 maanhankintalain mukaisen sijoitussuunnitelman mukaan Suistamon asukkaat sijoitettiin Lapinlahdelle, Iisalmen maalaiskuntaan, Kiuruvedelle, Pielavedelle ja Keiteleelle.

Suistamon ortodoksinen seurakunta

Suistamon ortodoksisen seurakunnan rippi- eli pääkirjat alkavat vuodesta 1786 ja metrikat eli luettelot syntyneistä, vihityistä ja kuolleista vuodesta 1792. Seurakunnan vanhinta arkistoa säilytetään Kansallisarkisto Mikkelissä ja aineistokokonaisuus kattaa vuodet 1786–1950.

Kansallisarkisto on digitoinut Suistamon ortodoksisen seurakunnan kaikki kirkonkirjat. Yli 100 vuotta vanha aineisto on vapaasti tutkittavissa Astia-palvelussa. 100 vuotta nuoremmat aineistot ovat käytettävissä kaikissa Kansallisarkiston tutkijasaleissa ja niiden käyttäminen edellyttää käyttöluvan hakemista.