Savonlinna (ort.)

Savonlinnassa ortodoksinen kirkollinen toiminta alkoi ensimmäisen kerran isonvihana aikana, kun venäläiset valloittivat kaupungin 174 ja muuttivat sen luterilaisen kirkon kreikkalais-venäläiseksi. Venäläiset valloittivat Olavin linnnan uudelleen 1742 ja sen pysyvä venäläinen varuskunta oli toiminnassa vuoteen 1847, jolloin linna siirtyi siviilihallinnolle. Seurakuntaan kuului koko Mikkelin läänin ortodoksit, mutta alkuaan sen väkimäärä oli vähäinen.

Savonlinnan ortodoksinen seurakunta

Savonlinnan ortodoksisen seurakunnan rippi- eli pääkirjat alkavat vuodesta 1805 ja metrikat eli luettelot syntyneistä, vihityistä ja kuolleista vuodesta 1801. Seurakunnan vanhinta arkistoa säilytetään Kansallisarkisto Mikkelissä ja aineistokokonaisuus kattaa vuodet 1800-luku–1930.

Kansallisarkisto on digitoinut Savonlinnan ortodoksisen seurakunnan vanhimmat kirkonkirjat noin 1860-luvulle saakka ja aineisto on vapaasti tutkittavissa Astia-palvelussa. Suomen Sukuhistoriallinen yhdistys (SSHY) on digitoinut seurakunnan nuorempia kirkonkirjoja. Alle 125 vuotta vanhojen aineistojen tutkiminen vaatii kirjautumisen yhdistyksen jäsensivuille.