Salmi (ort.)

Päivitetty: 2 päivää sitten

Vanha ortodoksinen seurakunta, jonka väestä pakeni Ruotsin valloitusta ja nälkää lähinnä Aunukseen 1600-luvun alussa. Salmissa mainitaan olleen reilut 400 tilaa 1500-luvulla, mutta 1600-luvun puolivälissä vain 60 perheettä. Pääkirkon, Pyhän Nikolaoksen kirkon, rakennutti kreivitär Anna Orlova Tuleman kirkonkylään 1825. Lisäksi kirkkoja rakennettiin Manssilaan 1906 ja Orusjärvelle 1910 ja seurakunnassa oli eri kylässä 17 rukoushuonetta. Seurakunnasta erotettiin Tulema itsenäiseksi seurakunnaksi, kun Mantsinsaarelle siirrettiin Tuleman puukirkko 1882, ja seurakunta aloitti toimintansa 1884. Seurakuntaan kuuluneen Uuksun kylän asukkaat liitettiin kuulumaan perustettuun Pitkärannan ortodoksiseen seurakuntaan 1925. Salmin ortodoksinen seurakunta lakkautettiin ja sen toiminta päättyi muiden luovutettujen alueiden ortodoksisten seurakunnan tavoin 31.12.1949.

Salmin ortodoksinen seurakunta

Salmin ortodoksisen seurakunnan rippi- eli pääkirjat alkavat vuodesta 1805 ja metrikat eli luettelot syntyneistä, vihityistä ja kuolleista vuodesta 1819. Seurakunnan vanhinta arkistoa säilytetään Kansallisarkisto Mikkelissä ja aineistokokonaisuus kattaa vuodet 1722–1967.

Kansallisarkisto on digitoinut Salmin ortodoksisen seurakunnan kaikki kirkonkirjat. Yli 100 vuotta vanha aineisto on vapaasti tutkittavissa Astia-palvelussa. 100 vuotta nuoremmat aineistot ovat käytettävissä kaikissa Kansallisarkiston tutkijasaleissa ja niiden käyttäminen edellyttää tutkimusluvan hakemista.