Rautalampi (ort.)

Päivitetty: 8. lokak.

Rautalammille perustettiin yksi Suomen 14 ortodoksisesta seurakunnasta Suomen ortodoksisen kirkon seurakuntien uudelleenjärjestelyssä 1.1.1950, kun siirtoväen asuttaminen oli suoritettu loppuun ja kaikkien luovutettujen alueiden ortodoksisten seurakuntien toiminta oli päättynyt 31.12.1949. Alkuperäisessä suunnitelmassa Rautalammille ei ollut tarkoitus perustaa ortodoksista seurakuntaa mutta alueelle sijoitettujen salmilaisten lähetystö kävi opetusministeriössä useamman kerran asiaa hoitamassa ja eri vaiheiden jälkeen seurakunta perustettiin. Seurakuntaan liitettiin kuuluvaksi Jyväskylän ortodoksisesta seurakunnasta Hankasalmen ortodoksit 1952. Rautalammin ortodoksinen seurakunta liitettiin Kuopion ortodoksiseen seurakuntaan 1.1.2021.

Rautalammin ortodoksinen seurakunta